Cendief

De la mateixa família que els espinacs i bledes la podem veure a les zones inundades d'aigua salada, a les vores del mar o a llocs d'interior on hi ha estanys o salines. Viu en llocs d'alta salinitat, per aquest motiu té aquest sabor de "platja i mar".

Són algues? Dons ja veieu que no, però tenen propietats igual d'interessants. Conté abundants minerals però en resalten el magnesi, potassi, sodi i calci; les proteïnes signifiquen el 30 - 45% del pes en sec; i el greix més important és el linoleic, se la sèrie omega 6. No serien aptes per hipertensos i malalts renals, degut al seu elevat contingut en sodi però si són molt interessants per a esportistes, degut a l'aportació de sals minerals.

Seitan saltejat amb espàrrec de mar i acompanyat d'arròs Bashmati i salvatge

Ingredients: 2 talls de seitan, un grapat de salicòrnia, arròs Bashmati i salvatge i oli d'oliva

Preparació: bullir l'arròs amb un pols de sal i seguidament escòrrer i reservar; a part escaldar l'espàrrec de mar 2 minuts, retirar; saltejar-los amb el seitan (no afegir sal ja que la salicòrnia és salina).

L'esbergínia és una hortalissa de la mateixa família que el tomàquet, el pebrot o la patata. La temporada d'aquesta hortalissa és bàsicament l'estiu, juliol i agost, però la podem consumir durant tot l'any.

Comparada amb altres verdures és poc energètica, per tant motl interessant en règims per perdre pes. El seu principal hàndicap és que resulta lleugerament amargant i/o picant (sobretot si hi deixem les llavors).

Conté fibra, tot i que no massa a la part més carnosa, i principalment potassi. Generalment associem el plàtan al potassi però ens oblidem de la maravellosa esbergínia, que podem consumir al forn, a la planxa o en forma de hummus o baba ganoush.

Baba ganoush o hummus d'esbergínia

Un clàssic de la cuina àrab que podem utilitzant bàsicament esbergínies.

Ingredients: 4 esbergínies grans; 1/2 dent d'all, 1/2 llimona escorreguda, 2 cullerades de tahini, oli d'oliva (30 ml), pebre vermell dolç i sal.

Preparació: la part més complexa és coure les esbergínies al forn, per la qual cosa cal escalfar-lo a 200ºC; seguidament es fornegen les esbergínies partides per la meitat i amb diversos talls de cantó a cantó durant 30 minuts; es deixen refredar i llavors es treu la carn, que es posa en una batedora; afegim el suc de 1/2 llimona, les 2 cullerades de tahini, el 1/2 all cru, la sal i l'oli d'oliva; triturem i quan tinguem la massa la posem en un bol i posem el pebre vermell dolç a sobre.

Si heu estat per Anglaterra és molt possible que a taula us hàgiu trobat amb una crema marronosa - negre, untuosa i espessa, de sabor potent i difícil de descriure: el marmite. Aquest és un subproducte obtingut del procés d'elaboració de la cervesa al qual se li afegeixen vitamines del grup B, entre elles la B12. Està elaborat amb extracte de llevat i cal anar en compte en no excedir-se amb les quantitats.

Com us podeu imaginar, durant anys va funcionar com un autèntic suplement, que consumit amb l'esmorzar servia per enriquir-lo amb vitamines. Famós entre els vegans per les quantitats que B12 que conté s'utilitza també per donar sabor a diferents plats o preparacions. Podeu trobar llibres sobre el marmite, un d'ells el The marmite cookbook de Paul Hartley, del qual en teniu una imatge.

Durant l'època estival és important implementar una molt bona hidratació. Consumir líquids, especialment aigua, al llarg del dia és indispensable. Una manera fàcil d'introduir líquids és a partir de les cremes i sopes fredes, que ben elaborades poden formar part d'una dieta equilibrada.

Les receptes són fàcils de fer i especialment ràpides, es poden adaptar als gustos de tothom, temporalitat alimentària i alhora proximitat: carbassó, cogombre, api, síndria, meló, tomàquet, pebrots de diversos colors, alfàbrega, pastanaga i altres verdures autòctones.

Gaspatxo de síndria i tomàquet

Ingredients: 500 g de síndria (sense pinyols), 500 g de tomàquets vermells (de bombeta), 1 ceba tendra, 1/2 cogombre, 1 gra d'all, 1/2 pebrot vermell, oli d'oliva, vinagre de Mòdena, alfàbrega fresca, sal i pebre.

Preparació: rentar les verdures; pelar i tallar la ceba a talls petits; pelar el cogombre, treure'n les llavors i tallar-lo; trossejar el tomàquet i el pebrot així com la síndria i afegir a un recipient amb la sal, el pebre i l'aigua; triturar-ho i afegir l'oli d'oliva i el vinagre; afegir l'aigua freda; tastar i rectificar de sal si us cal. Afegir al final l'alfàbrega.

Com podeu veure podem fer sopes fredes a diari de manera fàcil i a gust de cadascú, com a acompanyament o fins i tot com a primer plat.

Passeu l'estiu ben hidratats!

Una de les preguntes més freqüents a la consulta fa referència a perquè menjant el mateix i no fent excessos en l'àmbit alimentari augmentem de pes cada any, sense notar-ho. Sol ser pes generalment imperceptible, que ni tan sols ens deixa que la gent habitual ho noti. Només aquells coneguts que fa temps que no ens veuen noten la magnitud del "desastre". També és possible que a poc a poc la roba ens vagi quedant més estreta o no es posi tan bé com abans. Aquesta és una de les millors oportunitats per intentar descobrir què està passant i posar-hi ràpida solució. 

Un dels efectes d'aquest augment de pes és el sedentarisme i la inactivitat, que sovint s'instal·la en la vida adulta. Moltes persones deixen de fer les activitats que feien o fins i tot les fan menys dies i també es poden deixar de fer amb la vigorositat que es feien abans. És evident que l'efecte sobre el pes és demolidor i ràpid.

La pèrdua de massa muscular i l'envelliment dels teixits metabòlicament actius és un altre efecte col·lateral que fa que, en general, la població tendeixi a augmentar de pes amb l'edat. A mesura que passen els anys aquests teixits es tornen menys eficients a l'hora de cremar energia. Les hormones de la tiroide es poden alterar, la testosterona, els estrògens o les hormones del creixement són algunes d'aquestes hormones que acaben provocant desordres a l'hora de processar aquesta energia.

L'alimentació també pot canviar, els hàbits alimentaris amb l'edat es poden deixar de fer regularment degut als canvis d'humor i a les fluctuacions del binomi gana/sacietat. És molt típic que molts adults deixin de sopar o facin sopars frugals, ràpids i poc elaborats, sovint també amb baix valor nutricional. Poc a poc s'altera la dieta i es fa cada vegada més desestructurada pel què fa a macro i micronutrients. Trobar persones amb una ingesta baixa de proteïnes o bé amb un perfil de vitamines que presenta carències és massa habitual.

Aspectes genètics o epigenètics que tenim actius,  que poden tenir a veure amb les hormones, neurotransmissors, determinades intoleràncies alimentàries o ambientals són aspectes que solen causar desànim i frustració en moltes persones. Seguir una pauta i veure que no baixes pes o no disminueixes tot aquell pes que voldries és fàcil que tingui efectes de ràbia i frustració. La sensació de nedar contra corrent és tan gran que fa que molts abandonin definitivament.

Baixar el pes no és garantia suficient que es mantindrà estable durant la resta de la vida, cal que hi posem els cinc sentits, així i tot, el més habitual, és que a poc a poc torni a augmentar. És feina nostra que no ho faci en excés i que el puguem controlar.

Cinc consells per evitar l'augment progressiu del pes:

1) Mantenir-se actiu i fer exercici cada dia.

2) Consumeix proteïnes de bon valor biològic en la seva justa mesura: iogurt, peixos, pollastre, etc.

3) Fes àpats complets que sempre incloguin algun aliment vegetal: cereals, verdures, llegums o fruites.

4) Segueix un menú equilibrat de forma ordenada.

5) Els aliments amb més sucres (dolços), els que tenen més greixos (embotits o carns grasses) i les begudes alcohòliques consumeixe'ls eventualment.

 

Direcció

C. Castillejos, 314 4º piso B
08025 - Barcelona
Tel 935455874
Email:
Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.

Contacta amb nosaltres

Contacta i resol els dubtes dubtes que tinguis.

  • Telèfon: +34 93 545 58 74

xarxes socials

Estem a les xarxes socials. Segueix-nos i estigues informat.

     

Inicio Blog