Cendief

Aliments de temporada: juliol

Juliol, mes dels aliments frescos, sucosos, de les fruites i les amanides, dels peixos i mariscos, de la cuina del Mediterrani en tota la seva esplendor.

Fruites: préssec, albercoc, paraguaio, nectarina, síndria, meló, pruna, figues flors, peres, alvocat o fruites del bosc com les mores, els nabius, entre altres.

Verdures: és el mes del carbassó per excel·lència, però també de la mongeta tendra, els enciams, tomàquets, espàrrecs verds, cogombres, també espinacs per amanir.

Peixos: salmó, sardina, seitó, truita de riu, palometa, mero, lluç, llobarro, daurada o tonyina.

Marisc: ostres, petxines, crancs, gambes i escamarlans, musclos i navalles.

Gaudiu d'aquest extraordinari mes, increïble per la seva varietat!

Cuidar l'alimentació a l'estiu, clau per la nostra salut

Amb l'arribada de la calor tenim menys gana, consumim més aliments crus, que solen proporcionar menys energia però també adquirim hàbits que no són tan bons. 

El consum de begudes alcohòliques augmenta, per exemple la cervesa i el vi. Es tendeix a sortir més, a picar més i a consumir més begudes com la cervesa o els refrescos ensucrats.

Hidratació, clau

La hidratació al llarg de l'estiu és clau per a la salut física i psicològica. Un clar símptoma que no ens estem hidratant és quan es té un lleuger mal de cap, us noteu somnolència, desapetència i cansament juntament amb una orina fosca i térbola.

Us podeu hidratar menjant més amanides, més fruita i bebent begudes fresques com aigua, gaspatxo i tes o infusions fresques. Busqueu cada dia la oportunitat per beure aigua o hidratar-vos.

Proteïnes vegetals millor que les animals

Les proteïnes animals solen tenir molts més greixos, són més difícils de digerir i més energètics. És per això que ens calen moltes més proteïnes vegetals, amb menys greixos i també més lleugeres de digestió: tofu blanc saltejat a les amanides, seità a la planxa, amanides de llegums, cereals integrals amb verdures, etc.

L'estiu i la pèrdua de pes

Si a l'estiu no es perd pes només és perquè es pica més, es beu més alcohol, refrescos i es consumeixen aliments més refinats com els gelats cremosos i determinats postres, on hi ha sucres i greixos. Podeu consumir més gelats fets amb sucs de fruita o simplement congelar fruites i fer-ne macedònies.

L'estiu és realment un molt bon moment per perdre pes, si no ho feu o no ho aconseguiu és perquè el ritme més lent, la deixadesa, el no fer activitat física i consumir aliments més refinats o bé més alcohol fa que el nivell d'energia de la dieta aumenti o es mantigui i el fet de fer menys activitat física provoca un balanç positiu.

Passeu un molt bon estiu i sobretot no deixeu de prendre aigua o begudes sanes i aliments frescos de temporada i proximitat. I sobretot, sigueu feliços!

La guerra dels envasos de plàstic

La pregunta és: perquè tant i tant envàs de plàstic per envasar hortalisses? No hi ha cap altra solució? Hem de seguir amb aquestes pràctiques terriblement nocives perquè no som capaços de trobar cap solució raonable?

A Vietnam i alguns països del sudest asiàtic estan utilitzant fulles de platanera per "envasar" les verdures com a alternativa als envasos de plàstic.

En diuen eco-friendly packaging i està clar que és biodegradable. S'hi envasen hortalisses com els cogombres, bledes, enciams, pebrots de tot tipus, espàrrecs, feixos de mongetes tendres o de faves, etc.

Amb aquesta pràctica es redueixen els plàstics d'una sola utilització i incrementem la utilització del cubell de residus orgànics.

Cal que tots fem pressió perquè els governs trobin solucions medioambientalment sostenibles.

Gana fisiològica i gana emocional, què són?

Sovint a la consulta em dieu que sense saber perquè ni sense motivació mengeu, la majoria de vegades sense tenir gana. Saber detectar quin tipus de gana tens pot ajudar a cercar solucions eficients.

Què és la gana fisiològica? És la necessitat de menjar per cobrir necessitats energètiques i nutricionals. És gradual, pot esperar i fins i tot desaparèixer momentàniament, quan es menja la persona queda satisfeta i no genera sentiments negatius.

Què és la gana emocional? És menjar per cubrir un sentiment de cansament, tristesa, ansietat, aburriment, pena, etc. És una gana que ens arriba de sobte, urgent, que pot generar culpa, vergonya o tristesa i amb desig d'aliments específics.

El mindful eating és una tècnica per a prendre consciència del què mengem i permet que ens escoltem per a detectar el què sentim.

Quan tenim gana fisiològica es tracta de suplir aquesta necessitat, habitualment sol coincidir amb algun àpat i l'hem de satisfer segons el moment del dia. En el cas de no coincidir cal menjar algun aliment saludable o adequat. Pot coincidir amb un excés d'exercici o després d'un estrés sobtat.

Quan el què tenim és gana emocional cal trobar una estratègia per calmar-la. Sovint aconsellem prendre alguna infusió calenta o freda per omplir l'estómac, mirar de cobrir la necessitat sortint a caminar, llegint i si no es pot més que menjant intentar que no sigui una ingesta desmesurada i que siguin aliments saludables com pot ser fruita, bastonets de verdures, un got de beguda vegetal amb llavors triturades, etc.

 

Aliments de temporada: maig

El maig ens porta a començar a veure la bonança, els dies ja més calurosos i sobretot llargs ens alviren la proximitat de l'estiu.

Pel què fa a les fruites ja es veuen els albercocs, algunes nectarines, continuem amb les maduixes, nabius i gerds, pomes, peres, també les cireres ja són madures i arribem ja al final de les mandarines i les taronges.

Però potser una de les fruites més característiques sigui el nespre, fruita de temporada massa sovint poc apreciada.

Les verdures de temporada són els espàrrecs, enciams, és època de les trompes d'all, de cebes tendres, espinacs i bledes, pastanagues i patates noves.

Cal que gaudim dels productes de la temporada i que mirem sempre que siguin de proximitat.

Direcció

C. Castillejos, 314 4º piso B
08025 - Barcelona
Tel 935455874
Email:
Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.

xarxes socials

Estem a les xarxes socials. Segueix-nos i estigues informat.

     

Inicio Blog