Cendief

Antioxidants, dieta i mass media, el principi dels superfoods

BerriesAls antioxidants se'ls atorguen grans efectes, gairebé sobrenaturals en alguns casos, sobre la salut de l'organisme. Però no ens hem d'oblidar que tots els excessos són dolents, i pretendre alimentar-nos solament amb superfoods no solament no és possible si no que podria arribar a ser perjudicial per a la salut. Tots els antioxidants i molècules dels superaliments preses a l'excés poden produir l'efecte contrari, l'equilibri és vital!

Parlar d'antioxidants vol dir parlar de radicals lliures. Bona part dels antioxidants els rebem a través de la dieta i és per això que és summament important menjar bé, amb tranquil·litat i equilibrat. Parlem molt d'aliments rics en antioxidants o fins i tot dels superfoods o aliments amb grans propietats mentre ens oblidem de menjar bé en el nostre dia a dia, i ens sotmetem a grans factors estressants.

Els radicals lliures estàn relacionats amb el procés d'envelliment i nombroses malalties cròniques. Però és l'oxigen un dels agents que produeix més radicals lliures: respirem i ens oxidem, mentre respirem envellim, mentre respirem anem morint. 

Però veiem què són els radicals lliures, els antioxidants i els superfoods en les seves definicions més clàssiques.

Què són els radicals lliures? 

Aquest tipus de molècules no són més que espècies químiques que posseeixen un o més electrons desaparellats, es tornen inestables i reaccionen alliberant o robant electrons. S'originen per l'acció de pesticides, dioxines, l'estrès o per acció del mateix ozó i les radiacions ionitzants.

Què són els antioxidants?


Són molècules que poden parar o bloquejar l'inici de la cadena de reaccions d'oxidació causades pels radicals lliures. Impedeixen el robatori o alliberament d'aquests electròdes. L'activitat antioxidant és essencial per a les cèl·lules, teixits i òrgans. 

Què són els superfoods? 

Els anomenats superaliments són hortalisses, fruites, o qualsevol aliment natural o o mínimament processat (no valen complements artificials) que a nivell nutricional té una densitat molt important de determinats nutrients, una densitat tal que supera a la majoria d'aliments “normals”.

Vistes aquestes definicions ens podem imaginar que això d'alimentar-se correctament i de manera sana i equilibrada pot resultar difícil i fins i tot car. Gens més lluny de la realitat quotidiana. La dieta, com sempre diem els Dietistes-Nutricionistes, ha de ser variada, rica en aliments vegetals, conreats a prop si és possible (per tant frescos i poc manipulats) i amb una variabilitat suficient segons la zona geogràfica, temporalitat i el mitjà on estem. Els superaliments els tenim ja en la dieta Mediterrània per se.

Les llavors de chía són potser un dels últims superaliments que s'han fet més famosos i populars al món. S'han barrejat ja amb gairebé tot el conegut i formen part de la mitologia alimentària. Aquestes són una bona font d’omega 3, contenen fibra, ferro, potassi i calci. Es poden consumir de multitud de maneres però totes en poca quantitat ja que contenen uns 34,4 g de fibra per 100 g de llavors. Però cal considerar que viatgen molts quilòmetres ja que procedeixen originàriament de centreamèrica i sudamèrica.

Però de vegades busquem grans qualitats a aliments fora de la nostra geografia quan a casa tenim superfoods impressionants com ara la magrana, les nous, avellanes i ametlles, el bròquil, les fruites del bosc (nabius, groselles, gerds o mores), les llavors de carabassa, els brots tendres (espinacs, enciams, fulles de remolatxa, etc), l'oli d'oliva, les cireres àcides i molts més que consumim sense parar atenció.

Hem de menjar bé, equilibradament i cada dia de la setmana, del mes i de l'any. Els antioxidants formen part de la nostra alimentació tradicional. Si en algún moment volem potenciar el seu efecte en cas que ens interessin determinades propietats (posem propietats antiinflamatories en esportistes) podem potenciar-los però principalment tenint en compte els aliments autòctons.

Menjant bé diàriament gaudirem de bona salut i d'un equilibri alimentari – nutricional excel·lent. I si és possible mengem també en família, juntament amb els nens, a la mateixa taula, i amb els mateixos aliments. És la millor herència que els podem donar als petits de la casa, sense cap dubte.

 

Direcció

C. Castillejos, 314 4º piso B
08025 - Barcelona
Tel 935455874
Email:
Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.

xarxes socials

Estem a les xarxes socials. Segueix-nos i estigues informat.

     

Inicio Blog Antioxidants, dieta i mass media, el principi dels superfoods