Cendief

Bacallà amb samfaina, plat de Quaresma

El bacallà continua essent un dels ingredients de la Quaresma. Després del Carnaval, època de disbauxa, comença el calendari litúrgic cristià, etapa basada en l'austeritat i la penitència. És un autèntic símbol d'aquests quaranta dies que van del Dimecres de Cendra  fins al Dissabte Sant.

Ingredients: 4 trossos de morro de bacallà, 2 tomàquets madurs triturats (sense les llavors ni la pell), 1 pebrot vermell i 1 de verd a trossos, 1 carbassó a daus petits, 1/2 albergínia tallada a trossos, 1 cullera de postres de sucre, oli d'oliva verge extra, aigua i sal.

Preparació: enfarinar el bacallà, posar oli en una cassola i sofregir-lo; a la mateixa cassola sofregir el pebrot vermell i verd, posar-hi l'esbergínia i el carbassó, saltejar-ho i afegir el tomàquet i el sucre; remenar i quan veieu que queda ja molt sec afegir aigua; deixar coure 15 minuts més afegint aigua i posar-hi el bacallà; deu minuts més i ja es podrà servir.

Aliments de temporada: març, mes de la maduixa i el pèsol

El mes de març arriba amb canvis, s'apropa la primavera i poc a poc aniran desapareixent els productes més hivernals.

Un dels refranys que podem sentir és: per Sant Josep la múrgula treu el bec i ens identifica amb l'arribada de la primavera: múrgues a la penombra i espàrrecs als marges assolellats.

Seguim trobant bledes i espinacs, cols, bròquils i coliflors, pèsols i faves, rabes i remolatxes, també apis, carxofes, porros, calçots, cebes i alls tendres a més de les fruites cítriques de la temporada com són les mandarines, taronges i aranges, també kiwis.

Setmana Santa i la Quaresma posen de moda el bacallà, aliment tradicional d'aquestes dates. Trobem els vermells i gruixuts maduixots a totes les fruiteries, amb els quals podrem elaborar bones macedònies.

I qui pugui podrà comprar els bolets de primavera més tradicionals, les múrgules. Són autèntiques delícies de temporada, que es poden fer guisades o bé simplement acompanyat verdures.

I recordeu, aliments de proximitat, de temporada i frescos. És una autèntica inversió en salut.

Carxofa, la hortalissa del febrer.

Si aneu al mercat o al supermercat ja fa setmanes que veieu les carxofes, que cada setmana són de mida més gran i a millor preu. I si veniu a la consulta també les veureu al menú, siguin saltejades, bullides, a la brasa, al forn, en papillota o escaldades. És el producte estrella: bones, sanes, amb poques calories, per a totes les edats, a bon preu, de temporada i de proximitat. Què més volem?

La carxofa ens aporta vitamines i minerals però allò que realment és més important és que ens aporta fibres i substàncies nutritives per a la microbiota intestinal. 

Aprofiteu la temporada i consumiu-les a dojo!

La brasa o la graella elèctrica com a sistema de cuinat

Pot ser dolent per a la salut cuinar amb la graella elèctrica? Doncs la resposta és que depèn de com es cuini.

En realitat la graella elèctrica és un sistema de cuinat molt saludable. El què fem és coure l'aliment (vegetal o animal) sense o amb pocs greixos (amb els seus greixos) i els sobrants cauen per gravetat al fons de la graella. Bona part de graelles elèctriques porten una base on s'hi pot afegir aigua, d'aquesta manera no es genera fum, que també pot resultar tòxic.

En el cas de la brasa típica de carbó o llenya cal mirar que l'aliment no es cremi o carbonitzi, en part degut a la diferència de temperatura segons el volum de caliu d'una part o altra de la llar de foc o la barbacoa. Així mateix compte amb les carns massa greixoses perquè l'aliment quedarà fumat degut al greix que es crema sobre la brasa.

Si fem servir graella elèctrica cal tenir en compte de que la potència no sigui alta, ja que l'aliment es farà massa ràpid, essent massa cuit per fora i cru per dins. Utilitzeu-la en la seva justa mesura i veureu com l'aliment queda cuinat, gustós i amb molt bon aroma.

Seguint aquests senzills consells podem fer de la brasa o del cuinat amb graella elèctrica un dels mètodes de cocció dels nostres aliments.

Galera, crustaci de gener i febrer

La temporada de la galera tradicionalment és gener i febrer, i les trobarem a la majoria de peixateries. És un crustaci del Mediterrà amb un 20% de proteïnes d'alta qualitat, tot i que cal dir que tenen menys carn que gambes i escamarlans.

Tenen pocs greixos, menys del 2% però cal tenir en compte que té un elevat contingut en colesterol. Especialment rica en minerals en podem destacar el iode i el zinc.

Les podem fer en una paella amb una mica d'oli, salpebrades; poden formar d'un arròs de peix; es pot menjar bullida o a la planxa; es poden aprofitar per fer fumet; etc.

No et perdis de menjar galeres aquest hivern, són fàcils de cuinar, apetitoses, es troben a bon preu i són de proximitat.

Direcció

C. Castillejos, 314 4º piso B
08025 - Barcelona
Tel 935455874
Email:
Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.

xarxes socials

Estem a les xarxes socials. Segueix-nos i estigues informat.

     

Inicio Blog