Cendief

El cheat meal, beneficis reals?

En dietètica hi ha tota una sèrie de modes que es van repetint i fins i tot fan escola. Algunes assoleixen la categoria de modes "interessants" i d'altres són simplement "idees de bomber" de les quals cal avisar.

El que popularment en argot vox populi s'anomena el cheat meal és el que es coneix com a àpat trampa i és utilitzat sobretot pels usuaris del fitness, culturisme i addictes diversos del gym

En ocasions, quan es planifica una dieta molt estricta, com és el cas dels fisioculturistes o fins i tot qualsevol esportista que vulgui estar en un % de teixit adipós òptim, es planifiquen el què en diem àpats lliures, on amb control es pot menjar de tot i disfrutar d'allò que a la "dieta" no hi és. Obviament això dels dies lliures (o dia lliure) segurament us sóna a bona part de vosaltres, pot ser aquell àpat de diumenge amb família o bé aquell sopar de capricis del dissabte a la nit o la pitza i la cervesa del divendres vespre.

No deixa de ser una estratègia per fer la dieta més relaxant i menys cansada. Hi ha pacients que s'ho agafen pel seu compte (no cal dir-los que poden fer un dia lliure ni un cheat meal, que ja se l'agafaran quan convingui)  d'altres que sí que cal dir que es relaxin. Jo sempre aviso que cal sortir del "convent alimentari",  i que aquell àpat de cap de setmana que facin en companyia que aprofitin i surtin de la "dieta" sense complexos i que hi tornin al dia següent.

Trobem alguns articles científics que ens parlen d'aquesta pràctica, sovint associada a determinats trastorns del comportament alimentari. El cheat meal, en alguns casos, es pot associar a trastorns bulímics, tot i que no està demostrat de manera fefaent. El què si s'ha demostrat és que aquesta pràctica provoca angoixa psicològica que el dia del cheat meal es transforma en un afartament per sobre de les possibilitats de la persona.

És necessari? Doncs en general no, però per aquells que no poden fer una dieta de forma relaxada és absolutament necessari de pautar aquells moments en què es pot saltar la dieta sense problemes.

Bacallà amb samfaina, plat de Quaresma

El bacallà continua essent un dels ingredients de la Quaresma. Després del Carnaval, època de disbauxa, comença el calendari litúrgic cristià, etapa basada en l'austeritat i la penitència. És un autèntic símbol d'aquests quaranta dies que van del Dimecres de Cendra  fins al Dissabte Sant.

Ingredients: 4 trossos de morro de bacallà, 2 tomàquets madurs triturats (sense les llavors ni la pell), 1 pebrot vermell i 1 de verd a trossos, 1 carbassó a daus petits, 1/2 albergínia tallada a trossos, 1 cullera de postres de sucre, oli d'oliva verge extra, aigua i sal.

Preparació: enfarinar el bacallà, posar oli en una cassola i sofregir-lo; a la mateixa cassola sofregir el pebrot vermell i verd, posar-hi l'esbergínia i el carbassó, saltejar-ho i afegir el tomàquet i el sucre; remenar i quan veieu que queda ja molt sec afegir aigua; deixar coure 15 minuts més afegint aigua i posar-hi el bacallà; deu minuts més i ja es podrà servir.

Aliments de temporada: març, mes de la maduixa i el pèsol

El mes de març arriba amb canvis, s'apropa la primavera i poc a poc aniran desapareixent els productes més hivernals.

Un dels refranys que podem sentir és: per Sant Josep la múrgula treu el bec i ens identifica amb l'arribada de la primavera: múrgues a la penombra i espàrrecs als marges assolellats.

Seguim trobant bledes i espinacs, cols, bròquils i coliflors, pèsols i faves, rabes i remolatxes, també apis, carxofes, porros, calçots, cebes i alls tendres a més de les fruites cítriques de la temporada com són les mandarines, taronges i aranges, també kiwis.

Setmana Santa i la Quaresma posen de moda el bacallà, aliment tradicional d'aquestes dates. Trobem els vermells i gruixuts maduixots a totes les fruiteries, amb els quals podrem elaborar bones macedònies.

I qui pugui podrà comprar els bolets de primavera més tradicionals, les múrgules. Són autèntiques delícies de temporada, que es poden fer guisades o bé simplement acompanyat verdures.

I recordeu, aliments de proximitat, de temporada i frescos. És una autèntica inversió en salut.

Carxofa, la hortalissa del febrer.

Si aneu al mercat o al supermercat ja fa setmanes que veieu les carxofes, que cada setmana són de mida més gran i a millor preu. I si veniu a la consulta també les veureu al menú, siguin saltejades, bullides, a la brasa, al forn, en papillota o escaldades. És el producte estrella: bones, sanes, amb poques calories, per a totes les edats, a bon preu, de temporada i de proximitat. Què més volem?

La carxofa ens aporta vitamines i minerals però allò que realment és més important és que ens aporta fibres i substàncies nutritives per a la microbiota intestinal. 

Aprofiteu la temporada i consumiu-les a dojo!

La brasa o la graella elèctrica com a sistema de cuinat

Pot ser dolent per a la salut cuinar amb la graella elèctrica? Doncs la resposta és que depèn de com es cuini.

En realitat la graella elèctrica és un sistema de cuinat molt saludable. El què fem és coure l'aliment (vegetal o animal) sense o amb pocs greixos (amb els seus greixos) i els sobrants cauen per gravetat al fons de la graella. Bona part de graelles elèctriques porten una base on s'hi pot afegir aigua, d'aquesta manera no es genera fum, que també pot resultar tòxic.

En el cas de la brasa típica de carbó o llenya cal mirar que l'aliment no es cremi o carbonitzi, en part degut a la diferència de temperatura segons el volum de caliu d'una part o altra de la llar de foc o la barbacoa. Així mateix compte amb les carns massa greixoses perquè l'aliment quedarà fumat degut al greix que es crema sobre la brasa.

Si fem servir graella elèctrica cal tenir en compte de que la potència no sigui alta, ja que l'aliment es farà massa ràpid, essent massa cuit per fora i cru per dins. Utilitzeu-la en la seva justa mesura i veureu com l'aliment queda cuinat, gustós i amb molt bon aroma.

Seguint aquests senzills consells podem fer de la brasa o del cuinat amb graella elèctrica un dels mètodes de cocció dels nostres aliments.

Direcció

C. Castillejos, 314 4º piso B
08025 - Barcelona
Tel 935455874
Email:
Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.

xarxes socials

Estem a les xarxes socials. Segueix-nos i estigues informat.

     

Inicio Blog